Voetwrat

 

Wat is het?

Een wrat is een goedaardige woekering van de huid. Voetwratten zitten meestal op de hiel of de bal van de voet en zijn plat door de druk tijdens staan en lopen. In de wrat groeien bloedvaatjes en adertjes mee die gemakkelijk kunnen gaan bloeden.
Voetwratten komen vaak voor bij kinderen en jongvolwassenen. Er zijn twee types voetwratten: de mozaïekwrat en de doornwrat. Mozaïekwratten breiden zich oppervlakkig uit, doornwratten groeien in de diepte en zijn doorgaans pijnlijk.
Ze zijn vaak met een laagje eelt bedekt en lijken daardoor nogal eens op een likdoorn. Je kunt ze eenvoudig uit elkaar houden door er op te drukken: de wrat geeft pijn bij zijwaartse druk (knijpen) en de likdoorn bij druk van boven.

 

 

Hoe onstaat het?

Wratten worden veroorzaakt door een virusinfectie en zijn daarom besmettelijk. In gemeenschappelijke ruimtes zoals sportzalen, zwembaden e.d. komt het virus veel voor.  Besmetting kan voorkomen worden door het dragen van sportschoenen en badslippers.
De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer duren. Er bestaan wel 30 soorten virussen die wratten veroorzaken, maar die verder onschuldig zijn. Het afweersysteem van kinderen is vaak nog niet zo sterk als bij volwassenen. Kinderen hebben daarom eerder last van wratten.

Wat kan ik voor u doen?

Nadat de huisarts heeft vastgesteld dat het inderdaad om een voetwrat gaat, kan ik de wrat gaan behandelen met een chemische pakking. Deze behandeling is pijnloos.
De gezonde huid wordt afgeplakt en op de wrat komt salicylzalf. De zalf zorgt ervoor dat na een aantal dagen een deel van de wrat weggesneden kan worden. Om de wrat totaal te verwijderen zal de behandeling een aantal keren herhaald moeten worden
Met de pakking op de wrat kunt u douchen, mits u er voor zorgt dat de pakking droog blijft!
Soms komt het voor dat de zalf gaat bijten. In dat geval verwijdert u de pakking en neemt u een voetbad met soda.
Wat kunt u zelf doen?

  • Loop niet op blote voeten in openbare ruimtes. Draag altijd sportschoenen of badslippers.
  • Was na het sporten, zwemmen etc. uw voeten.
  • Gebruik zo min mogelijk zeep en spoel goed af.
  • Droog uw voeten goed af, ook tussen de tenen en laat uw voeten even nadrogen.
  • Draag katoenen of wollen sokken om de huid van de voet droog te houden en verschoon deze dagelijks.
  • Draag goed passende en ventilerende schoenen, bij voorkeur van leer.
  • Wissel regelmatig uw schoenen. Na een volle dag dragen duurt het 24 uur voordat al het vocht weer uit de schoen verdwenen is.
  • Door deze regels in acht te nemen blijft uw huid gezond en is daardoor minder snel vatbaar voor bacteriën en virussen.

Zoeken in pedicuresalon sanitas

Pedicuresalon Sanitas

Klik op ProVoet voor informatie

www.pedicuresalon-sanitas.nl